Lett å vinne?

Klockan tjugo över sex stannar Sverige. Varje dag. Under fem långa minuter kryper vardagens alla bekymmer åt sidan och lämnar plats åt något mycket viktigare. Oavsett vad som sänds på Tv4 så sker ett avbrott för dragning. Hela Sveriges blickar riktas mot Gotland och Tommy Wahlgren som blivit Kung Keno med hela svenska folket genom åren förenar Sverige och får oss invånare att under några få minuter känna den nationella tillhörigheten och stoltheten som annars bara upplevs vid till exempel VM i fotboll. Alla tittar på det. Alla vet att det är ett måste för att kunna hänga med på fikarasten på jobbet dagen efter. Såg ni med vilken auktoritet han presenterade 29ans boll igår? Tänk att 44an blev vald idag igen!?!. Samtalsämnena är både många och långa, diskussionerna blir livliga och vidsträckta. Keno, det får man bara inte missa!


Nej, riktigt så är det inte. Det enda som stämmer är väl att det sänds varje dag, vilket har väckt en del funderingar hos mig. Främst tänker jag på en dragning för några år sedan, nämligen den som var den 11 september 2001. När samtliga TV-kanaler riktade sina blickar västerut under en hel dag för att rapportera om en fruktansvärd händelse, körde Tv4 då ett avbrott där på eftermiddagskvisten för dragning från Gotland? Var det någon som verkligen intresserade sig för vilka bollar som rullade ut ur tunnan den dagen? Fast det blir nästan ännu värre om man vänder på det. Ställde Tv4 in sändningarna från Kenodragningen den här dagen? Var det någon som blev upprörd över detta? Jag kan nästan se framför mig hur Svenska Spel fullständigt ringdes ner dagen efter av upprörda Kenomissbrukare som inte fick dagens dos av gula bollar.


Nu har jag visserligen förståelse för om Tv4 sände Keno den här dagen. Det som hände, hände trots allt i USA, på andra sidan jorden. Men tänk om det skulle hända något stort och hemskt i Sverige, kanske på Gotland. Skulle Keno fortfarande dras då? Folk har trots allt köpt sina nummer, så det vore inte helt schysst att ställa in. Det är inte som en konsert, att någon i bandet blivit sjuk, utan här skulle man då låta en utomstående faktor påverka dragningen. Detta får mig att vända på det berömda myntet igen och fundera på, vad krävs egentligen för att en Kenodragning ska bli inställd? Bollarna går att ersätta, likaså Wahlgren och Gotland. Usch, jag vågar inte tänka längre än så.


Till sist vill jag bara lyfta fram en fråga till de personer som går in i spelbutikerna i Sverige idag och tar med sig tomma Kenokuponger hem för att "fila lite på den rätta raden", som det så fint heter. (Ja, dessa människor existerar faktiskt). Vad går ni på när ni väljer nummer? Form? Statistik? Eller någonting mitt emellan?   


Förresten, det är jag som är Tobbe - Er Kenokritiker i det långa landet lagom. Välkomna.

Kommentarer
Postat av: Albin

Ända anledningen att se på Keno är för att höra gottarna säga åååtta

2009-07-18 @ 11:32:36
Postat av: Pelle

Det finns flera åsikter man bör ha i baktanken. Men vi lever i den tid där man har en möjlighet att vinna. Om den möjligheten gick förlorad skulle vi då vara bättre än de som levde för 2000 år sedan?

Keno, det ord som ligger mig närmast hjärtat. De såkallade Keno missbrukare har ett själv till att va det dem e. När man ser den sista bollen komma rullandes å ser sitt tur-nummer man så länge har väntat på att komma kommer så vet man att det e då man lever.

Mvh Pelle

2009-07-18 @ 20:39:21
Postat av: Markus

Jösses..

2009-07-21 @ 09:41:32
Postat av: H

Inte så jävla hooligan med Keno måste sägas, skärpning! Skriv om stan, flaggstänger och kundvagnar på en måndag istället!

2009-07-22 @ 13:25:47
Postat av: s

kung Keno haha:D

2009-08-27 @ 00:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0