Pang på bara Gren, pang på!

"Att leva är som att borsta tänderna, det ska göras varenda jävla dag." - Arne Anka

Ett klassiskt grepp när man börjar skriva en bok, blogg eller uppsats av nåt slag är att använda sig av ett citat. Check.
Det ska också gärna vara ett hyfsat djupt citat som liksom spränger mark för bloggen, ungefär som en självmordsbombare indränkt i bensin. Check på den? Ytterst tveksamt.

Det vi däremot kan nysta ihop från citatet till bloggen och väva samman till en mysig liten halsduk av likheter är, förutom dom oerhört filosofiska tankarna på livet och dom sköna liknelserna, nämligen behandlandet av dom små ämnena och situationerna i vardagen. Tandborstning är definitivt hett material på den fronten.

Det som för dom flesta är en av många monotona vardagsbestyr som bara ska tas itu med så fort som möjligt med så lite hjärnaktivitet som nöden kräver, är för mig en spännande oupptäckt djungel redo att analyseras sönder och samman med min mentala machete. Lite som det där stora paketet längst in under julgranen som man alltid sparade till sist under julklappsöppningen som barn. Ja, ni fattar.

Min stora fråga angående tandborstning lyder därmed: Hur, eller rättare sagt var "börjar" folk själva tandborstningen?
För att inte gå för djupt in på ämnet (om det nu är möjligt, tveksamt när det gäller den här bloggen) väljer jag att begränsa mig till fyra olika möjliga "startpositioner" i munnen. Den högra delen av den övre tandraden, den vänstra delen av nyss nämnda tandrad, samt vänster och höger del av den undre tandraden. Rent spontant känns det som att jag själv börjar borsta nere till höger i de allra flesta fallen, möjligen att jag även börjar nere till vänster då och då. Jag har dock, av förklarliga skäl, inga statistiska underlag för detta. (hade jag haft det skulle jag för länge sedan placerats i ett lugnt och tyst rum med mjuka väggar)

Däremot kan jag dock hyfsat säkert konstatera att jag väldigt sällan eller aldrig börjar med att borsta tänderna på den övre tandraden. Hur är det med er läsare? Langa gärna en kommentar om hur ni börjar tandborstningen (behöver inte stanna vid startpositioner, utan det är fritt fram att bekänna t.ex. eventuella ritualer innan borstningen, taktiker eller andra djupa tankar på ämnet tandborstning) i kommentarsfältet så blir jag mucho lycklig.

Andra saker jag undrar över angående detta ämne är t.ex., kan startpositionen vid tandborstning avslöja andra saker om oss själva, som undermedvetet spelar in? Som vissa av er säkert redan gissat tänker jag på politiska åsikter. Börjar en moderat oftare borsta tänderna på munnens högra sida? Och en socialdemokrat på den vänstra? Hur gör egentligen Maud Olofsson, partiledare för Centerpartiet, när hon borstar tänderna? Sådana frågor lär jag tyvärr aldrig få svar på, men det är ändå på något sätt viktigt att dom kommer upp till ytan.


Men nej, nu börjar det dra iväg en smula. Man vill ju inte vara FÖR långrandig redan första inlägget liksom. Dessutom, titta på klockan. Det är ju faktiskt hög tid att gå och lägga sig. Men först är det dags för, ja ni gissade rätt, en rejäl omgång tandborstning. God natt.

//Flemmy


Kommentarer
Postat av: Tebrand

Jag returnerar uppskattningen och säger att det är underbart med en nystart för en fantastisk blogg.



Däremot va nog det här det sjukaste jag läst på länge. Men likväl så förbannat upplysande och klockrent. Bra gnugg Flempa!

2009-06-17 @ 11:11:01
Postat av: Stromboli

Hahah så skönt att du e tillbaka :D måste säga att vänster nere är en storfavorit i sammanhanget, vilket kanske vittnar om min socialdemokratiska läggning och mina rötter i arbetarklassen :P

2009-06-17 @ 13:17:18
Postat av: sabina

man börjar ju alltid med att slänga in tandborsten på tungan, sen väljer humöret vart den letar sig vidare, tror dock att vänster även här är favvo. pratar man däremot i telefon brukar det bli åt det hållet telefon inte är åt, dvs höger oftast.. nu bara måste jag ju kila och borsta tänderna! TAGGAD



aspsykande att du skulle börja analysera detta, nu kommer det ju itne bli spontant.. fanken anders

2009-06-18 @ 12:16:47
URL: http://detbastalivet.blogg.se/
Postat av: Anonym

och fan va great med en blogg!!! RUULIGT

2009-06-18 @ 12:18:20
Postat av: Annika

asså man måste ju inleda borstningen på högra nersidan!

2009-06-23 @ 21:13:50
URL: http://nobigfish.blogg.se/
Postat av: Redaktör Flemström

Annika, några argument för detta? ;) Bara smått nyfiken ;)

2009-06-24 @ 00:30:45
Postat av: Annika

Alltså undersidan är ju liksom grunden för hela munnen. Hela övriga huvudet vilar ju liksom mer eller mindre på dessa tänder, de bör ju solklart ha förtur. Sen är det betydligt bekvämare vinkel för handen att borta höger nedersida än ovansida, om man tänker närmre på det.

2009-06-25 @ 14:49:13
URL: http://nobigfish.blogg.se/
Postat av: Redaktör Flemström

Visst, jag köper dina argument om undersidan... men varför just HÖGER undersida och inte vänster? ;)

2009-06-25 @ 23:14:36
Postat av: Annika

Jag är högerhänt:)

2009-06-26 @ 00:04:35
URL: http://nobigfish.blogg.se/
Postat av: Albin

Höger undersida, förmodligen för jag är vänsterhänt. Är inte så konstigt när man tänker efter. Efter att ha gått igenom den irriterande delen där man sköljer borsten och sprutar på lite kräm så är det klart att man vill stoppa in den så snart som möjligt. Och när man preppat tandborsten har man den ju med borsten och krämen uppåt, så krämen inte ramlar av. Så när man stoppar in den i munnen dyker den inre boxaren fram och man skruvar armen för att det ska gå fortare, och det är därför man gärna börjar där nere, krämen hamnar ju neråt när man skruvar. Sen att det inte blir den sida man håller borsten i, det är för att det är bekvämare med motsatt sida, motsatser attraherar som vi fick lära oss på fysiken, dessutom är det mycket bekvämare att borsta på motsatt sida eftersom man inte behöver böja armen lika mycket.

Vad sägs om den analysen flemman?

2009-07-03 @ 00:18:21
Postat av: Tebrand

Jag tycker det mest underbara är att det verkligen blir debatt om saken. Skönt å se! :D

2009-07-05 @ 10:36:41
Postat av: Redaktör Flemström

Albin, du är ett geni :) Det räcker helt enkelt så :)

2009-07-06 @ 03:15:41
Postat av: Albin

Lite synd att döda debatten bara =(

Måste la finnas fler teorier som ligger och gror

2009-07-06 @ 09:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0